Mardi Himal, Pokhara, Lower Seti en Chitwan - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Remco IJzer - WaarBenJij.nu Mardi Himal, Pokhara, Lower Seti en Chitwan - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Remco IJzer - WaarBenJij.nu

Mardi Himal, Pokhara, Lower Seti en Chitwan

Blijf op de hoogte en volg Remco

09 Mei 2015 | Nepal, Kathmandu

Laatste dagen van de trekking
Na een extra dagje bovenop Kot Danda, waar we wat zijn bijgekomen, besluiten we af te zien van de Annapurna Base Camp trekking. In plaats daarvan gaan we de Mardi Himal trekking doen. Deze trek is iets korter, minder toeristisch, maar belangrijker nog: bovenop de bergrug ipv in een dal en dus veiliger. We lopen erheen via Jhinu Danda, een klein plaatsje met warmwaterbaden. Na heerlijk te zijn bijgekomen dalen we af naar Landruk op ongeveer 1500m. De volgende ochtend moeten we 1100m klimmen over een onwijs steil pad en omdat we wat laat zijn vertrokken komen we pas in de middag aan bij forest camp op 2600m en blijven daar. Ook vannacht voelen we weer wat kleine naschokken, zoals eigenlijk elke nacht. De volgende ochtend willen we in 1 keer doorlopen naar High Camp op 3700m. Zodra we echter beginnen met lopen begint het ook te regenen en is het zicht erg slecht. In Low Camp op 3000m worden we met open armen ontvangen door een bijzonder aardige local: Jagan. Hij overtuigt ons om morgen bij mooi weer heel vroeg op te staan en de trek naar High Camp dan te vervolgen. We krijgen alsmaar thee en extra eten en Jagan is erg aangenaam gezelschap. We laten wat bagage achter bij hem aangezien we ook langs hem terugkomen en vertrekken de volgende ochtend om 6 uur met een strakblauwe lucht naar High Camp. Om 9u zijn we bij High Camp en vergapen ons aan de mooie vergezichten van de Annapurna, Machhapuchhre en Manaslu. We hebben nu al 3 achtduizenders gezien. We lopen verder omhoog, zover als mogelijk richting het Basecamp (4500m). Op 4200m ligt onze grens en met een waterig zonnetje en overtrekkende wolken genieten we van deze machtige omgeving. Op de weg terug hebben we op ongeveer 4000m voor het eerst in 3 dagen weer bereik dus melden we nog even dat alles in orde is. We slapen vannacht in High Camp waar het steenkoud en extreem vochtig is, gelukkig hebben we goede slaapzakken gehuurd en slapen we goed. Om 5u beginnen we met de klim naar het eerste uitzichtpunt op 4000m en vergapen ons nog éénmaal aan de mooie bergen die toch wel erg dichtbij lijken. Vanaf nu alleen nog dalen tot in Sidhing op 1800m. In Low Camp halen we de bagage op bij Jagan, lunchen we en krijgen we wat groente mee voor zijn vrouw waar we een homestay hebben geboekt. We sluiten af in stijl, want opnieuw zijn we nog niet binnen of het begint weer te regenen en onweren. We eten nog een keer Dal Bhat en regelen samen met onze gastvrouw een Jeep naar Pokhara voor morgen. Deze jeeptocht is een ervaring, we beginnen nog netjes allemaal zittend op de stoelen, de jeep is wat ons betreft al vol. Bij het volgende dorp willen echter nog 5 mensen mee, en daarna nog 5 en daarna nog meer. Uiteindelijk delen we de jeep met 18 man (deels in bagageruimte en hangend aan achterkant en zijkanten) en 3 kleine kids en komen allemaal heelhuids in Pokhara aan.

Pokhara
Pokhara is vrijwel niet beschadigd door de aardbeving en het is een fijne stad, dus we willen hier graag nog even blijven. We hebben 3 nachten geboekt in het Peace Eye guesthouse waar een inzamelingsactie gaande is. We chillen een paar dagen, kanoën op het meer, lopen naar de world peace stupa, gaan naar een yoga les (Remco's eerste) en worden gemasseerd. Ook ontstaat het plan om vrijwilligerswerk te doen voor de slachtoffers van de aardbeving. Omdat onze contactpersoon eerst zelf gaat trouwen en daardoor een aantal dagen niet beschikbaar is, besluiten we zelf ook eerst onze reis af te maken en vanaf zondag ons hiermee bezig te houden.

Lower Seti
De bussen hier in Nepal zijn op zijn zachts gezegd oncomfortabel, dus we kiezen ervoor het grootste gedeelte naar onze volgende bestemming per raft af te leggen. Twee dagen lang peddelen we ons door stroomversnellingen heen, zwemmen we in de rustige stukken en slapen we in een tent tussen de koeien. Vanaf ons eindpunt is het maar een klein stukje met de bus naar Sauraha, een dorpje aan de rand van Chitwan National Park.

Chitwan
Ook hier verblijven we in een homestay bij een familie die ook een weeshuis runt. De eerste dag zijn we helemaal murw van de warmte, het is er ook bijna 40 graden. Het is de volgende ochtend een stuk beter te doen en we gaan het nationaal park in. Eerst een kanotocht, daarna een wandelsafari en in de middag een jeepsafari. Tijdens alle onderdelen zien we wilde neushoorns, maar helaas geen tijgers, luipaarden of wilde olifanten. Wel een hele hoop andere dieren; verschillende krokodillen, herten, aapjes, zwijnen en veel mooie vogels.
's Avonds zijn we uitgenodigd voor avond eten bij het weeshuis van onze gastvrouw en gastheer, en eten we met 3 vrijwilligers en 11 weeskinderen. We zijn erg onder de indruk van het plezier dat de kinderen hebben, de onderlinge harmonie en het enthousiasme van de vrijwilligers. De volgende ochtend vertrekken we naar Kathmandu vanwaar ik nu deze blog schrijf. We zijn terug in het Andes House, het hotel dat ons de eerste keer erg goed is bevallen. We wisten dat het onbeschadigd was gebleven; dat gold helaas niet voor het hotel ernaast dat volledig is ingestort en waarbij 13 mensen zijn omgekomen. Eens te meer blijkt dat we geluk hebben gehad dat we zo weinig van deze verschrikkelijke ramp hebben meegekregen tijdens onze reis.

• 10 Mei 2015 - 12:04

Jolanda Ijzer:

Mooi geschreven. Fijn dat jullie toch nog zo hebben kunnen genieten van het mooie land, terwijl een groot gedeelte in puin ligt. Succes met het vrijwilligerswerk in Kathmandu, bewonderenswaardig dat jullie dit voor de mensen daar doen.

• 12 Mei 2015 - 11:51

Arie Borst:

Lieve mensen we hopen dat alles goed gaat heb veel bewondering voor jullie hoop dat het vrijwilligerswerk ook lukt heel veel groeten en een behouden thuiskomst.