Trekking Annapurna - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Remco IJzer - WaarBenJij.nu Trekking Annapurna - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Remco IJzer - WaarBenJij.nu

Trekking Annapurna

Blijf op de hoogte en volg Remco

27 April 2015 | Nepal, Pokhara

Dag 1
Maandagmorgen vertrekken we om half 9 met een half uur vertraging uit Pokhara omdat gids en auto bij het verkeerde Lake House Hotel stonden. De weg naar Nayapul vertoont gaandeweg steeds meer gaten, maar de chauffeur ontwijkt ze handig. In Nayapul (1070m) aangekomen pakt de chauffeur onze backpacks uit de kofferbak en vraagt met een verbaasd gezicht of we daarmee gaan lopen. De backpack van onze gids, Ganga, is 2x zo klein. Oeps...

Desondanks gaan we van start. We lopen langs een rivier omhoog via verschillende dorpjes, die duidelijk erg gewend zijn aan toeristen. We zien vele teahouses (hotels), kleedjes met armbandjes, winkeltjes met chips en frisdrank. Uiteindelijk beginnen we te klimmen, via een eindeloze trap die naar het schijnt 3.500 treden heeft. We eindigen in Ulleri op 2020m, waar we overnachten. 's Avonds leren we van onze gids het kaartspel Rami (of Rumi?), wat een variant lijkt te zijn van Rummikub met kaarten.

Dag 2
Na een ontbijt van havermout en pannenkoek vertrekken we naar Ghorepani op 2860m. Op dit gedeelte komen we nog veel andere toeristen tegen. Verdwalen is hier niet zo makkelijk. We lopen een groot deel door de jungle, maar tot onze teleurstelling zijn de rododendrons al bijna uitgebloeid. Onderweg komen we dragers tegen met op hun rug hele hutkoffers van toeristen of een soort manden gevuld met goederen voor de restaurants onderweg. De bagage hangt met een band aan hun voorhoofd. Het lijkt ons erg zwaar voor je nek. Ghorepani is een grotere plaats met vele grote teahouses. Hier hebben we een hutje buiten met éigen badkamer, helaas is de douche niet echt warm te krijgen. De planning is om de volgende ochtend om 5u een nabije berg te beklimmen om zo de zonsopgang te zien. We hopen dus dat het helder genoeg is.

Dag 3
Om 04:30 gaat de wekker. We zien de sterren, dus goed nieuws! Het is nog maar de vraag of het weer ons later weer zo gunstig gezind is, dus gaan we omhoog. We lopen bijna in de file 300m omhoog naar Poon Hill. Bovenop staan we met nog zo 'n 200 andere mensen. Daar waren we op voorbereid, maar de vergezichten maken veel goed.  De zon komt op achter het Annapurna massief (8091m) en schijnt prachtig op de Dhaulagiri (8167m). Nu begint onze side trek die veel minder toeristisch zou moeten zijn. We willen nog helemaal naar Sistibang lopen, eerst zo'n 800m dalen en daarna 1000m stijgen. Na de afdaling lunchen we in Swanta (2270m), een dorpje dat het echte Nepalese leven nog laat zien. We zouden het niet heel erg vinden om hier te overnachten zeggen we nog... Dan zien we dat zich boven in de bergen donkere onweerswolken vormen. De gids zegt dat het beter is om morgen vroeg in een keer naar Khopra Danda (3660m) te klimmen. Vijf minuten later begint een tropische stortbui die 4 uur aanhoudt. We ontmoeten een paar locals, o.a. een man die 100 yaks heeft. We vertellen dat we wat pennen e.d. voor het schooltje mee hebben genomen en graag wat willen doneren. Even later zitten we met één van de chair members aan de Rakshi. We krijgen als dank een Tikka, een rode stip tussen je wenkbrauwen, als een soort zegening. Als we terug naar de lodge gaan om te slapen, wacht ons in het toilet een andere verrassing, een vogelspin!! Na onze kamer grondig te hebben gecheckt, vallen we toch nog snel in slaap.

Dag 4
Het weer is goed, we maken ons op voor een klim van 1500m naar Khopra Danda. Door mooie, bloeiende rododendrons klimmen we gestaag naar boven. Net voor Sistibang begint het zachtjes te regenen en voelen we zelfs wat hagelstenen, het zal toch niet weer.... We lunchen en hopen dat het over gaat, maar het blijft hagelen en de wereld wordt langzaam wit. We besluiten om hier te blijven en krijgen gezelschap van Cynthia (NL), Rob(UK) en een Frans koppel. We spelen kaartspelletjes en bespreken onze reisschema's. Door de vele sneeuw boven Khopra Danda is ons uitstapje naar een nabijgelegen gletsjermeer niet mogelijk en ook de high ridge is te gevaarlijk.

Dag 5
Alweer worden we wakker met een stralend zonnetje, we beginnen snel aan de klim naar Khopra Danda. Omdat we worden achternagezeten door horzels gaat de klim sneller dan verwacht. Om 10u staan we boven en wordt onze inspanning beloond met een fantastisch uitzicht op het Annapurna massief en de wat verderop gelegen Dhaulagiri. Vooral de Annapurna South is erg dichtbij en we krijgen bijna het idee om er heen te lopen. Na een pannenkoek en de nodige foto's en filmpjes trekt het dicht en we besluiten af te dalen. Weer in Sistibang begint het opnieuw te hagelen en we wachten af. Het is 2u als het weer opklaart en we besluiten om erop te gokken dat het zo blijft en beginnen aan een klim van 3u naar Bayeli (3432m). We komen aan in de wolken in een ijskoude lodge gevuld met soldaten van het Nepalese leger. Zij zijn op zoek naar een Maleisische man die al 2 weken zoek is op de higher ridge (die wij dus niet hebben gedaan). In de lodge spreken we een andere gids die ons verteld dat het weer dit jaar erg vreemd is, hij weet niet wat er allemaal aan de hand is in Nepal.

Dag 6 (dag van de aardbeving)
Voor het eerst is het bewolkt en begint het 's ochtends ook te regenen. Als het iets opklaart vertrekken we pas om 11 uur richting Dobato (3426m), een ruim uur lopen. Onderweg zou het zicht heel mooi moeten zijn, maar het zit potdicht. Halverwege horen we nog wat gerommel, onweer? In Dobato twijfelen we een beetje wat te doen, hier blijven en hopen op beter weer of doorgaan? Onze gids zit binnen in een teahouse en luistert naar de Nepalese radio. Er is een aardbeving geweest en er zijn 8 doden gevallen meldt hij aan ons. We schrikken een beetje en vertellen onze gids dat we met hem meeleven, maar op dat moment schatten we de situatie zo in dat het allemaal wel meevalt. We hebben immers zelf niets gevoeld en denken nu dat het gerommel de aardbeving was. We besluiten om verder af te dalen naar Tadapani (2630m) en daar te overnachten. Een tocht door dichtbegroeide jungle waar het weer eigenlijk niet uitmaakt volgt. Net voor Tadapani worden we begroet door een groep apen.
Tijdens het avondeten wordt ons pas echt duidelijk wat voor een ramp zich heeft voltrokken in Nepal (voornamelijk Kathmandu). We hebben gelukkig voor het eerst in dagen redelijk goed bereik en weten al snel onze ouders en vrienden op de hoogte te brengen dat we in veiligheid zijn.

Dag 7
's Ochtends om 5u voelen we een lichte naschok en verzamelen we buiten. Later bleek dat dit een aardbeving met een kracht van ongeveer 4.4 te zijn. Vandaag gaat de gids naar huis. Wij willen graag overnachten in Kot Danda (2344m) waar een fijne overnachtingsplek schijnt te zijn. We lopen er via Ghandruk heen en tijdens de lunch nemen we afscheid van onze gids. Net voor het afscheid volgt er een hevige naschok (6.7) die we goed voelen, maar opnieuw geen schade hier. We lopen naar Kot Danda en treffen een geweldige plek aan bovenop een berg. Het voelt op dit moment goed om even een dag te rusten en onze plannen iets bij te stellen.

• 27 April 2015 - 08:07

Jasper:

Goed om te lezen bro! Klinkt allemaal erg mooi. Hopelijk geen aardbevingen meer zodat er wat rust in Katmandu komt. Succes nog met alles.

• 27 April 2015 - 13:18

Marije:

Goed en leuk te lezen allemaal! Hoop dat jullie nog veel plezier en veiligheid daar hebben!