Van ideeën naar het definitieve plan - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Remco IJzer - WaarBenJij.nu Van ideeën naar het definitieve plan - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Remco IJzer - WaarBenJij.nu

Van ideeën naar het definitieve plan

Blijf op de hoogte en volg Remco

20 April 2015 | Nederland, Utrecht

Laat ik bij het begin beginnen, de vlucht via Kuala Lumpur naar Kathmandu met Malaysia Airlines was prima.  Fijne maatschappij met veel (gratis) service en prima stoelen.
In Kathmandu visa geregeld, goedkoper dan bij het consulaat in NL. Toen dwars door Kathmandu naar backpackerswijk Thamel. Ongeveer half uur rijden en de kosten waren 400 roepies (iets minder dan 4 euro). Deze taxirit was een geweldige eerste kennismaking met de chaos in Kathmandu.  Onafgebroken getoeter is wat je hier hoort en er wordt zo dicht naast elkaar gereden dat je op een 2 baans weg met 4 auto's naar elkaar rijdt. In Nepal rijdt men links en in Kathmandu zijn praktisch geen functionerende stoplichten of rijstroken, chaos! Eenmaal in Thamel werd het nog even erger, straten smaller dan de smalste Amsterdamse éénrichtings wegen werden doorgecrosst, slingerend tussen de toeristen en locals door (geen stoep) en tegemoetkomend verkeer werd aan de kant getoeterd.

Ons eerste hotel lag 1 straat buiten thamel en was heerlijk rustig, met een vriendelijke host en fijne kamer. 's Avonds thamel verkend en een trekkingsbureau bezocht. Gegeten bij Dabali waar ze tot onze grote verrassing sterrenstof van DJVT draaiden.

Dag 2
De beslissing genomen dat de Manaslu trekking te duur was, dus we gaan naar Annapurna Base camp. Permit geregeld en de Boeddhistische Bodhnath stupa bezocht met freelance writer Joe uit de UK. Ook voor 10 euro internet geregeld (3g) en lokale belminuten.

Dag 3
Na 2 dagen in het drukke, sterk vervuilde Kathmandu waren we toe aan wat meer natuur en en rustiger omgeving. De reis naar Pokhara, was één van plastic en file. Ipv 6u waren we 9u onderweg. Hotel geboekt voor 7,5 euro p.n., vrij basic maar prima bed. De volgende ochtend werden we wakker gemekkerd door de geit op het balkon.
's Middags werd gevraagd of we wilden zien hoe er traditioneel werd gekookt. We zagen een grote plas bloed en een stukje geit liggen, dus we hebben vriendelijk bedankt. 3 verdiepingen hoger konden we het ritueel horen en hebben we even voorzichtig omlaag gekeken. Misschien toch maar vegetariër worden?
Verder een gids geregeld voor side trek Khopra ridge. Klaar voor de trekking van 16 dagen door het Annapurna gebied. We hebben er zin in! Tot over een tijdje!

• 20 April 2015 - 08:54

Anne:

gaaaaaaf! Krijg een goed beeld van waar jullie zijn.
    Helaas ook van de geit.. Zielig!

• 20 April 2015 - 08:56

Anne:

Heel veel succes en plezier met jullie eerste tocht!

• 20 April 2015 - 09:01

Marije:

Wat fijn om te lezen dat jullie veilig zijn aangekomen en het die eerste dagen al zo naar jullie zin hebben! Veel plezier verder! Xxx

• 20 April 2015 - 12:44

Jolanda IJzer:

Ik hoop voor jullie dat er onderweg niet zoveel traditioneel meer voor jullie wordt gekookt. Veel plezier en een goede tocht gewenst met jullie rugzak op, ook hopen we dat jullie goed weer hebben om te lopen en kunnen genieten van de mooie natuur en mooie uitzichten en dat jullie een leuke gids hebben.
    tot horens.

• 25 April 2015 - 22:05

Jolanda:

omdat jullie vaak een slecht bereik hebben gehad zal ik hier jullie reactie plaatsen.
    Vanmiddag hebben jullie gebeld dat er een aardbeving is geweest en dat er in kathmandu veel slachtoffers zijn. Met jullie gaat het gelukkig goed en jullie zijn aan het afdalen.
    Ik ben na die tijd erg geschrokken want ik had nog niet van de aardbeving gehoord.
    Ik hoop morgen nog even contact met jullie te kunnen hebben als het bereik dan goed is.
    Ik hoop dat jullie je een beetje veilig voelen en nog een beetje kunnen slapen vannacht.

Liefs mama

• 25 April 2015 - 22:41

Loes :

Blij te lezen dat jullie het goed maken, het eerste waar ik aan dacht toen ik net las over de aardbeving was dat jullie daar rondhobbelen.... Heerlijk genieten samen! Lieve groet vanuit Soest en natuurlijk alle RISK-maatjes uit het WKZ! Loes

• 27 April 2015 - 00:04

Jolanda:

ik ben zo vrij om even te reageren, hoe het met jullie gaat. Logisch dat er nog weinig op je blog staat vanwege het slechte bereik af en toe en de spannende tijd die jullie nu meemaken daar. Ik hoop dat ik het goed verwoord. Voor ons zijn het ook spannende tijden.

Remco en annemiek zitten in de buurt van Gandrung in een logde op een berg. Ze voelen zich daar veilig en blijven daar een paar dagen. Vandaag hebben ze de naschok gevoeld, maar er is verder gelukkig niets gebeurd.
    Ze gaan uiteindelijk terug naar Pokhara, maar moeten wachten totdat het vliegveld open gaat en dan kunnen ze terug naar vliegveld kathmandu. De busreis die vorige keer 9 uur duurde lijkt geen optie meer omdat het wegdek al slecht was op de heenweg zal dat nu helemaal slecht of niet begaanbaar zijn. Hou jullie goed daar.

Liefs mama en papa (uit Amerika)